Gleba pod lupą i na łyżce czyli modele profili glebowych.
Treść
Na lekcji geografii uczniowie klasy siódmej poznawali gleby występujące na terenie Polski. Na pierwszej lekcji omówiliśmy czynniki glebotwórcze, budowę podstawowych profilów glebowych charakterystycznych dla naszego kraju oraz miejsce ich występowania.
Podczas drugiej lekcji uczniowie przystąpili do części praktycznej czyli do tworzenia modeli profili glebowych- zarówno jadalnych, jak i niejadalnych. Do wykonania jadalnych gleb wykorzystali różnorodne produkty spożywcze, takie jak: pokruszone herbatniki, biszkopty, płatki, jogurt, czekoladę czy żelki, które tworzyły kolejne warstwy gleby.
Z kolei w modelach niejadalnych użyto materiałów takich jak mąka, kawa, pokruszone skorupki jajek, piasek, kamyczki, ryż czy cukier, które doskonale oddawały wygląd i strukturę rzeczywistych profili glebowych.
Kolejnym etapem pracy było opisanie poszczególnych poziomów w przygotowanych modelach oraz wyjaśnienie, jakie procesy doprowadziły do ich powstania.
Na zakończenie uczniowie zaprezentowali swoje dzieła podczas mini sesji fotograficznej, a potem nadszedł najbardziej wyczekiwany moment lekcji- degustacja jadalnych gleb, która okazała się prawdziwą geograficzno-kulinarną przygodą.
Agata Zimirska